به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در سخنرانی سه شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت که به مناسبت چهلم درگذشت آیت الله مجتهد شبستری برگزار شد، اظهار کرد: ایامی که به نام حضرت فاطمه سلام الله علیها نام گذاری شده است پیام‌های انسانی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی دارد زیرا مکتب فاطمه سلام الله علیها مکتبی جامع، به جامعیت اسلام است.

شهید سلیمانی یک مفسر معارف اسلامی بود

وی با اشاره به فرارسیدن سالگرد شهادت قاسم سلیمانی، گفت: شهید سلیمانی به حضرت زهرا سلام الله علیها عشق می‌ورزید و اسلام را در بعد دیگری به دنیا معرفی کرد؛ حاج قاسم فقط یک مبارز نبود بلکه یک مفسر معارف اسلامی هم بود زیرا هر مجاهدی که قدم به اقلیم عشق می‌گذارد نگاه، شعور و رفتارش تفسیر کننده بخشی از معارف اسلامی می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حاج قاسم و حاج قاسم ها شاگردان مکتب ولایت و امامت هستند و ما می‌توانیم توانایی‌های مکتب ولایت فقیه که ریشه در غدیر دارد را در تربیت چنین انسان‌هایی ببینیم.

وی با بیان اینکه این مجلس به یاد یک عالم رشید و شخصیت شایسته شکل گرفته است، افزود: شخصیتی که از آغاز پیروزی انقلاب در خدمت امام و امامت بود تا روز آخر زندگی اش، به دنبال این نبود که صحنه‌های فعالیتش را در قالب گزارش، فیلم  و خبر منتشر کند.

تقوی با بیان اینکه من بیش از ۳۰ سال در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با آیت الله مجتهد شبستری همراه بودم و ایشان را به خوبی می‌شناختم، گفت: عالم فرهیخته‌ای که شاگردی شخصیت‌هایی مانند آیت الله بروجردی، محقق داماد، علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) را کرد و سپس به تهران مهاجرت کرد و با تکیه بر اندوخته علمی و سنگر مسجد به روشنگری و بصیرت افزایی پرداخت.

حضور مردم در صحنه گره‌ها را باز می کند

وی نهم دی ماه را روز بصیرت و روزی که مردم در صحنه حضور پیدا کردند و جواب فتنه و فتنه گران را دادند دانست و گفت: حضور مردم در صحنه گره‌ها را باز، مشکلات را برطرف و بستر را برای مسئولان خدمت‌گزار فراهم می‌کند تا خدمت بیشتری به مردم ارائه دهند و دشمن را ناامید کنند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یکی از سرمایه‌های ارزشمند هر ملت را تاریخ آن ملت دانست و گفت: تاریخ پلی است که دیروز را به امروز و امروز را به فردا متصل می‌کند؛ تاریخ معلمی است که درس‌های مفیدی را به انسان می‌آموزد، مشعلی است که مسیر انسان را روشن می‌کند و رمز پیروزی‌ها و شکست‌ها برای انسان افشا می کند و می‌تواند ما را موعظه کند به شرطی که چشم بینا و گوش شنوا و هوشیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تاریخ به قدری تأثیرگذار است که خداوند پیام‌های خود را در قالب قصص انبیاء گذشته بیان کرده است، گفت: قطعه تاریخی بعد از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها درس‌های زیادی برای ما دارد که اولین نکته آن از دست دادن پیامبری است که جای خالی او باعث شد دشمنان اسلام که مترصد فرصتی برای ضربه زدن به دین خدا بودند در این برهه حساس تاریخی نقشه های خود را به مرحله اجرا و عمل درآورند.

تقوی با اشاره به انحراف و انکاری که در این برهه تاریخی اتفاق افتاد، افزود: پیامبر(ص) قرآن کریم و عترت خود را برای ادامه مسیر امت اسلام مشخص کردند ولی یک صدای انحرافی در اینجا بلند شد که قرآن برای ما کافی است و حدود صد سال روی همین شعار تأکید کردند و احادیث، فضائل و معارف پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به بهانه اینکه ممکن است با قرآن ممزوج شود و قرآن آسیب ببیند نادیده گرفتند.

وی با اشاره به انکار واقعه غدیر بعد از رحلت پیامبر(ص) گفت: ظاهر واقعه غدیر قابل انکار نبود ولی در محتوای واقعه غدیر دست بردند و خلافت امیرالمؤمنین(ع) را انکار کردند و به همین خاطرحضرت زهرا سلام الله علیها یادآوری می کردند که آیا واقعه غدیر را فراموش کردید؟

امیرالمؤمنین(ع) را به بهانه جوان بودن از مسئولیت کنار زدند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی جوان بودن امیرالمؤمنین(ع) را بهانه قرار دادند و خلافت ایشان را نادیده گرفتند، گفت: خواص جامعه هم ساکت نشستند و علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها را تنها گذاشتند در حالی که خواص مسئولیت دارند و باید در حمایت از حق و نظام اسلامی پیشگام باشند نه اینکه سر سفره نظام بنشینند و استفاده کنند و در حوادث خود را کنار بکشند.

وی گفت: اینجا بود که حضرت زهرا سلام الله علیها به میدان آمدند، درب خانه‌ها را می‌زدند، غدیر را به آنها یادآوری می‌کردند و از آنها کمک می خواستند ولی هیچ کس کاری نمی‌کرد؛ اینطور بود که جریان نفاق جان گرفت و حضرت زهرا سلام الله علیها به آنها فرمودند شما به دنبال رفاه زندگی تان هستید و نمی‌توانید این جریان را پیش ببرید.

مرقد شهدا باید پایگاه فریاد علیه ظلم و ستم باشد

تقوی با بیان اینکه گریه‌های حضرت زهرا سلام الله علیها هم در این برهه تاریخی معنا دارد، گفت: حضرت وقتی می‌خواهند گریه کنند بر سر مزار حمزه سید الشهدا می‌رفتند تا بگویند که مرقد شهدا باید پایگاه فریاد علیه ظلم و ستم باشد؛ بیت الاحزان درست کردند و در آن گریه می کردند تا راه بازتاب مظلومیت ها را از طریق روضه به ما نشان دهند.