به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نشست امضای تفاهم نامه همکاری میان آستان مقدس بانوی کرامت و سازمان همیاری شهرداری های استان قم با حضور امیر حاجی زاده امینی معاون توسعه و بهره برداری موقوفات حرم مطهر، حجت الاسلام مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس، ابراهیم معتمدی معاون عمرانی استاندار قم، رضایی نصب مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قم و جمعی از مسئولان حرم مطهر و سازمان همیاری شهرداری های استان قم در سالن جلسات ساختمان اداری کریمه برگزار شد.

حاجی زاده امینی معاون توسعه و بهره وری موقوفات آستان مقدس فاطمی با بیان اینکه در خصوص نوع همکاری ها پیش نویس تفاهم نامه ای آماده، بررسی و تقریبا نهایی شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم شروع کننده همکاری هایی با سازمان همیاری شهرداری های استان قم باشیم و از ظرفیت های این سازمان در آستان مقدس استفاده کنیم.

معاون توسعه و بهره وری موقوفات آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه آستان مقدس مجموعه ای است که از نظر مادی مستقل و رسالت آن فرهنگی و مبنای کارهای آستان مقدس خدمت به زائر است، گفت: تمامی بخش های آستان مقدس به طور کلی در زمینه خدمت به زائر، ترویج فرهنگ زیارت و رفاه حال زائران فعالیت دارند.

وی گفت: در حوزه های عمرانی و کشاورزی هم پتانسیل های خوبی در حرم وجود دارد و از طرح ها و ظرفیت های سازمان همیاری شهرداری ها می توان استفاده کرد.

در ادامه رضایی نسب مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قم با بیان اینکه در تمامی استان ها برای اینکه بتوانند مشکلات درون سازمانی و محدودیت های اجرایی در ادارات دولتی و مراکز خصوصی و دولتی را حل کنند سازمان همیاری شهرداری ها را از شهرداری های تابعه تشکیل داده اند، گفت: این سازمان در استان قم هم تشکیل شده است و فلسفه آن فعالیت در امور بازرگانی، عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است.

وی گفت: با توجه به اینکه مدیریت سازمان همیاری شهرداری ها استانی است و رئیس هیأت مدیره آن معاون عمرانی استانداری و رئیس شورای سازمان هم استاندار است می تواند در موارد اجرایی بسیار تأثیر گذار باشد.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قم افزود: سازمان همیاری شهرداری های قم دارای کارت بازرگانی است و می تواند کارهای بازرگانی انجام دهد و وقتی به سازمان به عنوان یک پیمانکار نگاه می شود سازمان عمومی بزرگی است که انتفاع آن به مردم بر می گردد و در آمد آن در شهرداری ها هزینه می شود و می تواند به تمام ارگان ها کمک کند.

وی ادامه داد: این سازمان در استان قم دارای کارگاه بتن خوب و تخصص های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، فضای سبز و بقیه موارد است و تعامل های خوبی را با ارگان های مختلف دارد و شروع کار سازمان با رویکرد جدید این است که در برون سپاری پروژه های سایر ارگان ها ورود کند و از ظرفیت خود برای اجرای طرح ها استفاده کند.

رضایی نسب با اشاره به نحوه ارتباط آستان مقدس بانوی کرامت با ارگان های مدیریت شهری، گفت: این سازمان می تواند در هماهنگی ها بسیار اثر گذار باشد و با توجه به اینکه حرم مطهر اراضی مختلفی را در شهرهای مختلف دارد در بحث سرمایه گذاری، کشاورزی و غیره در برنامه های آستان کمک کننده باشیم و مشکلات آستان مقدس در این زمینه را برطرف کنیم.

وی با اشاره به خدمات فرهنگی سازمان همیاری شهرداری های استان قم، گفت: ما در شهرهای اقماری، برگزاری دوره های آموزشی را دنبال می کنیم و در این زمینه زیرساخت های فرهنگی را می توانیم ایجاد کنیم و در بحث نذورات هم سازمان می تواند در تهیه و طبخ نذورات به آستان کمک کند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قم افزود: اجرای برنامه های فرهنگی از مهمترین خدمات شهرداری ها است و این سازمان می تواند اقدامات مشترک خوبی را مانند برگزاری همایش های مذهبی و دینی، برگزاری نمایشگاه های فصلی، نشست های تخصصی دینی و … با آستان مقدس فاطمی داشته باشد.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم، توسعه گردشگری در قم است که در این راستا باید گردشگری مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رضایی نسب با بیان اینکه کارهای عمرانی و کشاورزی از مواردی است که سازمان می تواند اقدامات و همکاری خوبی با آستان داشته باشد، گفت: در بحث های پیمانکاری، پروژه های اجرایی، کارگاه های تولیدی و کارهای بازرگانی چند سالی است که سازمان همیاری کارهایی را انجام داده و به صورت نمونه در شهر جعفریه یک مجموعه تجاری را با مشارکت شهرداری جعفریه ساخته است.

وی افزود: سازمان همیاری شهرداری های استان قم در مجموعه های عمرانی از فضاهای تجاری و گردشگری آستان مقدس می تواند مشارکت کند، یا جذب سرمایه گذار کند و یا به صورت مشارکتی با آستان مقدس کار کند و در سطح شهرمقدس قم و داخل استان، سطح خارج از استان و حتی خارج از کشور می‌تواند کار کند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری های استان قم گفت: این سازمان در بحث بازرگانی و جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه های عمرانی مشاوران و پیمانکارهای با تجربه و کار بلد دارد که با ارگان های مختلف همکاری می کند و سازمان می تواند مجموعه های مختلف استان را هماهنگ کند تا کارها هر چه سریع تر تسهیل شود.

سپس رضا چهرقانی مدیر حقوقی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه این تفاهم نامه همکاری به منظور ایجاد مشارکت و بهره برداری بهینه از امکانات، توانمندی ها و ظرفیت های مشترک طرفین بین آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها و سازمان همیاری شهرداری های استان قم منعقد می شود، گفت: ماده یک تفاهم نامه همکاری در زمینه طرح های توسعه ای، گردشگری و مذهبی در سطح استان، برنامه ریزی برای  اجرای طرح های کار آفرینی و اشتغالزایی، اجرای طرح های اجتماعی و فرهنگی طرفین، اجرای طرح های آموزشی رسمی و کوتاه مدتی عمومی و تخصصی است.

وی افزود: همچنین فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری در اراضی وقفی با رعایت قوانین و مقررات طرفین، همکاری در زمینه اجرای طرح های مرمت و بازسازی اماکن مذهبی، همکاری در برنامه ریزی و اجرای طرح های کشاورزی و دامپروری، همکاری در زمینه خدمات تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، تدوین طرح های پژوهشی، کاربردی و فناورانه مورد نیاز طرفین و همکاری در زمینه عملیات بازرگانی داخلی و خارجی از دیگر موارد این تفاهم نامه به مدت سه سال است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت آستان مقدس بانوی کرامت اظهار کرد: آستان حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان دومین قطب فرهنگی کشور در بعد زیارت می‌تواند نقش ویژه ای در ارتقاء سطح فرهنگی اجتماعی مردم داشته باشد و ما در آستان مقدس در طول سال‌های گذشته دوره تحولی را در مسائل فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم ولی ما درصد کمی از ظرفیت آستان مقدس را استفاده می‌کنیم و جا دارد که از این ظرفیت بیشتر استفاده شود.

وی افزود: حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در شهر مقدس قم، محل تجمع و مرکز شهر است و اگر کار فرهنگی می خواهد در شهر مقدس قم انجام شود باید در اینجا باشد و ما در حرم مطهر مرکز قرآن و حدیث داریم که از قوی‌ترین مراکز آموزشی قرآن کریم است و می‌تواند در برگزاری دوره‌های آموزشی با سازمان همیاری‌ها همکاری داشته باشد.

همچنین معتمدی معاون عمرانی استانداری قم با بیان اینکه ظرفیت حرم های اهل بیت(ع) در رفع مشکلات جامعه بسیار بالا است، گفت: ارادتمندان به آستان های اهل بیت (ع) در سطح کشور فراوان هستند و می توان برای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید یک نظام مسائل از مشکلات آستان مقدس بانوی کرامت احصا شود و ظرفیت های سازمان همیاری هم مورد توجه قرار گیرد گفت: در حوزه املاک، عمرانی، کشاورزی، گردشگری، بازرگانی و فرهنگی ظرفیت هایی وجود دارد و می توانیم در این زمینه ها همکاری را شروع کنیم.

معاون عمرانی استانداری قم افزود: در حوزه شهرداری و گرفتن مجوزها ادبیات قرارداد با شهرداری ها را سازمان همیاری بهتر بلد است و می تواند از نظر حقوقی کمک کند که قراردادهای همکاری به گونه ای نوشته شود که بعد ها دچار مشکلات نشود.