به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی امروز بعد از نماز عصر، در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: هجرت در جایی که دین و جان انسان در خطر باشد امری لازم است که در صدراسلام نیز این کار توسط مسلمانان صوت گرفت که به آن ها مهاجرین گفته می شود.

وی افزود: طبق آیه ۶۰ سوره عنکبوت رزق بر عهده خداوند است و یک دغدغه از گردن انسان بر می دارد و در این آیه خطاب به مهاجرین تذکر داده شده است که خداوند روزی رسان است و نیازی نیست مهاجرین غصه رزق و روزی را بخورند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: غالبا عده ای دنبال راهکارهای ساده می گردند تا رزق و روزی شان بیشتر شود که در کلام نورانی حضرت امیر در نهج البلاغه آمده است که رزق مادی بر دو نوع است که اولین رزق آن است که انسان خودش به دنبال آن می رود و رزق دوم آن است که این رزق به دنبال انسان می آید(هدایا، ارث از اقوام و…) و اگر حتی انسان هم دنبال آن نرود آن رزق خودش به دنبال انسان خواهد آمد.

وی افزود: تمام ائمه معصوم با کار و فعالیت کشاورزی و اقتصادی به دنبال رزق مادی بودند و به دیگران نیز توصیه مکرر نموده اند که انسان باید به دنبال رزق و روزی حلال باشد.

رفیعی یادآور شد: کم روزی شدن و فقر در جامعه دلایلی دارد که باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد که انسان ها بتوانند ازآن ها جلوگیری کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه گفت: یکی از عوامل فقر در جامعه اسراف است به طوریکه ۲۳ مرتبه کلمه اسراف در قرآن آمده و حتی طبق آیات قرآن کریم در انفاق کردن هم اسراف جایز نیست.

وی افزود: اشکال در الگوی مصرف و بی برنامگی از دیگر دلایل فقر در جامعه است به گونه ای که عده ای از انسان ها همواره به دنبال استفاده از وسایل نو و تازه هستند و تمام البسه و… را استفاده می کنند و الگوی مصرف درستی ندارند. باید دقت داشته باشیم در بحث انرژی و مصرف آب و برق و گاز الگوی مصرف درستی داشته باشیم تا بعدا دچار بحران نشویم و سفره های زیر زمینی را خالی نکنیم.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: سومین دلیل فقر در جامعه طبق روایت، وجود معاصی در جامعه است که توسط انسان ها صورت می گیرد و این معاصی باعث می شود نعمات الهی کاهش پیدا کند.

وی یادآور شد: توزیع ناعادلانه و عدم عدالت میان مردم، عامل چهارم فقر در جامعه است؛ زمانیکه حضرت علی علیه السلام مالک اشتر را به مصر فرستاد ابتدای نامه توصیه به چهار چیز نمودند که مسولین قوا باید به این توصیه ها دقت کافی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: اخذ مالیات به شیوه صحیح، تامین امنیت کشور و جامعه، اصلاح امور مردم و آبادانی شهر ها چهار توصیه مهم حضرت به مالک اشتر است که باید دولتمردان و روسای قوا طبق این توصیه ها عمل کنند.

وی افزود: جای تاسف است کسانیکه شغل فرهنگی با ۵ ملیون درآمد دارند مالیات می دهند اما افرادی با درآمد میلیاردی فرار مالیاتی دارند.

رفیعی یادآور شد: دشمن باید همواره از مرزهای کشور دور باشد و دولتمردان و روسای قوا وظیفه دارند  کار مردم را اصلاح کنند چرا که گرسنگی ، کمبود شغل، دغدغه بیماری و دارو و بی ثباتی قیمت ها باعث ناامیدی مردم می شود و حداقل انتظار مدرم از دولت این است که قیمت ها ثبات داشته باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: چگونه است که دولت و مسئولین ریگی را در هوا می گیرند اما نمی توانند قیمت ها را تثبیت کند که این مسئله باعث می شود دولت دچار مشکل شود.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل فقر، سپردن اموال عمومی به دست کسانی هست که از نظر مدیریتی سفیه هستند  و شایسته و کارآمد نبوده و با سوء مدیریت باعث اتلاف منابع مادی در جامعه می شوند.

رفیعی خاطر نشان کرد: چند سال متوالی، مقام معظم رهبری شعار سال را بر مقوله اقتصاد انتخاب می کنند و توقع دارند دولت ها به این نابسامانی اقتصاد سامان بدهند.

کارشناس حرم بانوی کرامت تاکید کرد: طبق روایت،  تضییع اصول و مسائل کلیدی، درگیری و تمسک به فروع و حواشی ناچیز، سپردن کارهای بزرگ به افراد پست و عدم تکیه بر جوانان و حذف نخبگان از اموری است که باعث ناکارآمدی و واژگونی حکومت ها می شود.

وی در پایان گفت:ازدواج جوانان، فرزندآوری، سقوط و تثبیت قیمت کالاهای مصرفی مردم، جلوگیری از اختلاس و… تماما از اصول و مسائل کلیدی یک جامعه است که باید دولت مردان به این مسائل دقت کافی داشته باشند و خود و جامعه را از حواشی های ناچیز دور سازند.