به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا امشب در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا…» با بیان این که واژه حساب و کلمات مشابه آن ۱۰۹ بار و در ۱۰۲ آیه قران کریم تکرار شده است، اظهار داشت: شهدا همواره زنده و اثرگذارند؛ اکنون به‌وضوح می‌بینیم که شهید سلیمانی مؤثرتر از سردار سلیمانی است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین یکی از مثال‌های قرآنی دررابطه‌با محاسبه، به فرزند حضرت نوح است و محاسبه ظاهراً درست او در انتخاب قله کوه برای نجات از سیل اشاره نمود و تصریح کرد: فرزند حضرت نوح دچار خطای محاسبانی شد و نمی‌دانست خداوند تنها راه نجات را کشتی حضرت نوح قرار داده است.

 وی با بیان این که همواره باید مراقب باشیم تا اهل باطل محاسباتش را بر ما تلقین نکنند، اظهار داشت: مبتنی بر قواعد الهی و قرانی پیروزی نهایی بر عده و عده نیست؛ بلکه گروهی پیروزند که باخدا باشند؛ چرا که خدا با مؤمنین و متقین است و متقین خداوند متعال را بسیار عظیم و بزرگ و غیر خدا را کوچک می‌بینند؛ شجاعت و عدم حزن متقین تجلی نگاه ایشان به خداست.

 سعیدی آریا در ادامه به فرازهایی از ۱۰۵ صفت از صفات متقین در نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و ابراز داشت: متقین و مؤمنین بر دینشان قوی، استوار و محکم هستند و هیچ تأثیرپذیری از تلاطم‌های دنیا ندارند؛ چرا که خدا در نظرشان بزرگ است و این باعث می‌گردد تا هیچ خوفی در وجودشان راه نداشته باشد.

 وی با بیان این که باید مراقب باشیم تا شک، تردید و شبهه؛ قدرت دینی و الهی‌مان را از ما نگیرد، اظهار داشت: طعمی که مؤمنین و متقین از بندگی خدا چشیدند را با هیچ‌چیزی عوض نمی‎کنند؛ استحکام ایمان در متقین در عالی‌ترین مرتبه تصویر انحراف را از ایشان دور می‌سازد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به آیه شریفه ۱۲۱ سوره انعام «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَادِلُوكُمْ»، خاطرنشان کرد: شبهات عجیبی که راجع به اهل‌بیت علیهم‌السلام، قرآن و دین می‌بینید، نشأت گرفته از اندیشه و زبان شیطان است که به اصحاب خود وحی و القا می‌کند.

 وی با اشاره به این که ممکن است زبان، حرف و سخن انسان شیطانی گردد، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام مربیانی هستند که نقاط ضعف و قوت انسان را برای قدم برداشتن در مسیر تعالی متذکر می‌شوند؛ امام سجاد علیه‌السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه به نیکی برجسته‌ترین رذائل اخلاقی که انسان و جامعه را به تباهی می‌کشاند را متذکر شده‌اند.

 سعیدی آریا با بیان این که برای مقابله با توطئه‌ها، دسیسه‌ها و شبهات شیطان باید مربی الهی داشته قلب‌های خود را سرشار از تجلی بندگی خدا سازیم، اظهار داشت: شیطان نسبت به انسان طمع دارد و هر اندازه آدمی در مسیر هدایت مستحکم‌تر باشد، طمع شیطان برای انحرافش بیشتر خواهد بود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تصریح بر اهمیت توجه به قواعد حضور در میدان‌های فرهنگ دینی، با تأکید بر این که باید حواسمان به تربیت فرزند و ارائه معلومات دینی به نسل بعد باشد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مبتنی بر سلیقه درست معارف الهی را به نیکی به فرزندانمان منتقل نماییم، نسل‌های بعدی قوی‌تر از نسل‌های گذشته پای دین خواهند ایستاد.

 وی سلیقه داشتن در انتقال مفاهیم دینی را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این که نحوه بیان باید خوش‌آیند، شیرین و مبتنی بر فهم مخاطب باشد، اظهار داشت: نشاط و سرزندگی نقش تعاملات دینی را پررنگ می‌سازد؛ تربیت عملی والدین مهم‌ترین بعد تربیتی است که باید در انجام واجبات و دوری از رذائل اخلاقی نمود پیدا کند.

 سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود به ارزش و جایگاه محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و با بیان این که عنصر محبت بسیار قوی‌تر از امرونهی است، یادآور شد: محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام را باید در میان خانواده، فرزندان و جامعه نهادینه کنیم؛ چشم و گوشی که روضه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را شنیده، بر حضرت گریه کرده باشد، به‌راحتی خود را آلوده گناه چشم و گوش نمی‌سازد؛ اگر این محبت در وجود و نهان نفوذ گردد، انسان در هر موقعیتی که باشد، تمایلاتش اصلاح خواهد شد.