به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر یازدهمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن کریم و بیان تفسیر سوره روم به فرازهایی از آیات ۴۸ و ۴۹ این سوره اشاره و با بیان این که این آیات مبارکه دررابطه‌با موضوع باران نازل شده است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیات متعدد با ارائه تعابیری چون؛ مطر، غیث، وابل، صَیِّب، ماء و وَدْق؛ راجع به نعمت باران سخن گفته است؛ بیش از ۵۰ آیه در قرآن کریم دررابطه‌با شکل‌گیری باران، آثار و برکات آن نازل شده است.

 وی در ادامه به برخی از آثار باران از جمله احیای زمین، رویش گیاهان، پاک و طاهر سازی زمین، تأمین منابع آب و… اشاره نمود و خاطرنشان کرد: قرآن کریم ۱۴ قرن پیش در تشریح ابر از واژه کوه استفاده نموده است؛ در آیه ۴۳ سوره نور نیز به‌خوبی تمام مراحل تشکیل ابر و نحوه بارورسازی آن برای بارش را به‌خوبی تبیین نموده است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تبیین معانی آیه ۴۸ سوره روم پرداخت و اذعان داشت: خداست که بادها را می‌فرستد تا ابری را برمی انگیزد، پس آن را در آسمان آن گونه که بخواهد می‌گستراند و به صورت بخش بخش و پاره‌های مختلف در می‌آورد، پس باران را می‌بینی که از لابه لای آن بیرون می‌آید و چون آن را به هرکس از بندگانش که بخواهد می‌رساند، آن گاه شادمان و خوشحال می‌شوند.

 وی با اشاره به این بسیاری از انسان‌ها تا پیش از بارش باران، از بارش باران رحمت الهی ناامید هستند، خاطرنشان کرد: نزول باران تحت تاثیر دو عامل، یکی عوامل طبیعی و دیگری عوامل معنوی قرار دارد؛ بر اساس سنت نظام خلقت برخی از مناطق ناظر به عوامل طبیعی، مستعد بارش فراوان هستند و بدون شک باران تحت تاثیر این عوامل طبیعی در آن مناطق فراوان خواهد بود.

 رفیعی با تأکید بر این که در کنار عوامل طبیعی باران رحمت الهی تحت تاثیر عوامل غیرطبیعی و معنوی نیز قرار دارد، به تبیین فرازهایی از آیه ۱۱ سوره انفال و داستان جنگ بدر پرداخت و اذعان داشت: در جنگ بدر ۳۱۳ مسلمان که غالباً مسلح نبودند، در مقابل ۱۰۰۰ جنگجوی مسلح ایستادگی کردند؛ در این جنگ که دشمن خود را زودتر به چاه‌های آب منطقه بدر رسانده بود، آب را به روی مسلمانان بست؛ در این زمان خوابی سبک تمام سپاه اسلام را برای از بین بردن خستگی مسیر فرا گرفت و بعد از آن ذات اقدس الهی باران شدیدی را بر سیراب سازی مسلمانان تشنه فرو فرستاد.

 وی خطبه ۱۱۵ نهج البلاغه را یکی دیگر محورهای مهم روایی در رابطه با باران دانست و با بیان این که این خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مملو از معارفی بلند در رابطه با نزول رحمت الهی است، خاطرنشان کرد: امیر بیان مولی الموحدین علی علیه السلام در این خطبه به تبیین ویژگی‌های باران رحمت الهی می‌پردازند و می‌فرمایند؛ خدایا این بارانی که نازل می‌کنی، حیات بخش، سیراب کننده، کامل و فراگیر، پاکیزه، با برکت، گوارا، رویاننده و… باشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت استغفار را از مهم‌ترین عوامل غیر طبیعی موثر بر نزول رحمت الهی توصیف نمود و اظهار داشت: دعا، استغفار و ترک گناهانی که مانع نزول رحمت الهی است، در بارش باران رحمت الهی بسیار موثر هستند.

 رفیعی ضمن اشاره به روایتی از امام سجاد علیه السلام با بیان این که هفت گناه باعث حبس و کاهش نزول رحمت الهی باران می‌شود، یادآور شد: اگر در جایی حاکمان و قاضیان حقوق مردم را نادیده گرفته، به مردم ظلم و حق مظلومی را نادیده بگیرند، این سرزمین از رحمت الهی دور خواهد ماند.

 وی به تاثیر سکوت مردم در مقابل ظلم قاضی و حاکمان در کاهش نزولات آسمانی اشاره نمود و اذعان داشت: شهادت نادرست و اشتباه و نیز کتمان حقیقتاز دیگر موانع نزول باران و رحمت الهی است؛ صاحبان تریبون و قلم بدانید که کار مثبت و منفی ایشان تاثیرات زیادی در عالم خلقت دارد؛ کسی که با یک شبهه جوانان را از نماز زده و دختران را از حجاب دور می‌سازد، بدانند که پیش خدا مسئول‌اند و باید پاسخگو باشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به تاثیر پرداخت زکات در افزایش نزول رحمت الهی اشاره و با بیان این که قصی القلبی نسبت به فقرا، ظلم به ایتام، تشر زدن به فقیر و سائل از جمله مولفه هایی است که تاثیر مستقیمی بر کاهش نزول باران و رحمت الهی دارد، یادآور شد: همه این هفت مانعی که در بیان سجاد علیه السلام بدان تصریح شده، به نوعی به حقوق مردم و حق الناس بر می‌گردد.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت بهره گیری از سلیقه‌های مختلف در تولیدات رسانه ای صدا و سیما، با بیان این که این موضوع نباید به سمت استفاده از واژگان ضد ارزشی در برنامه‌ها و به قیمت زیرپا گذاشتن خون شهدا و ارزش‌ها سوق پیدا کند، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای باز رسانه‌ای، نباید ضد ارزش‌های ۵۰ سال پیش طاغوت و شخصیت‌های معلوم الحال را احیا کنیم.