پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان نگاهی کوتاه به حیات مبارک حضرت علی اکبر علیه السلام دارد:
ولادت:
حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهمالسلام بنا به روایتی در یازدهم شعبان، سال۴۳ قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است.
ویژگی ها:
درباره شخصیت علی اکبرعلیه السلام گفته شد، که وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب علیه السلام به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بود.
حکایت:
نقل است روزی علی اکبر علیه السلام به نزد والی مدینه رفته و از طرف پدر بزرگوارشان پیغامی را خطاب به او می برد. والی مدینه از ایشان سئوال کرد: نام تو چیست؟ فرمود: « علی » سئوال نمود: نام برادرت؟ فرمود: « علی » آن شخص عصبانی شد و چند بار گفت: علی، علی، علی، ما یُریدُ اَبُوک؟ پدرت چه می خواهد که نام همه فرزندانش را علی گذاشته؟ این پیغام را علی اکبر نزد امام حسین علیهمالسلام برد، ایشان فرمودند : « والله اگر پروردگار دهها فرزند پسر به من عنایت کند نام همه ی آنها را علی می گذارم و اگر دهها فرزند دختر به من عطا، نماید نام همه ی آنها را نیز فاطمه می گذارم »
شهادت :
به هر روی علی اکبرعلیه السلام در ماجرای عاشورا حضور فعال داشت و در تمام حالات در کنار پدرش امام حسین علیه السلام بود و با دشمنانش به سختی مبارزه می کرد. شیخ جعفر شوشتری در خصائص نقل می کند: هنگامی که اباعبد الله الحسین علیه السلام در کاروان خود حرکت به سمت کربلا می کرد، حالتی به حضرت علیه السلام دست داد که در آن حالت مکاشفه ای برای ایشان رخ داد، از آن حالت که خارج شد استرجاع کرد: و فرمود: « انا لله و انا الیه راجعون » علی اکبر در کنار پدر بود و می دانست امام بیهوده کلامی را به زبان نمی راند، لذا سئوال نمود : پدرجان چرا استرجاع فرمودی؟ حضرت بلادرنگ فرمود: الان دیدم این کاروان می رود به سمت قتلگاه و مرگ درانتظار ماست، علی اکبرعلیه السلام سئوال نمود: « پدر جان مگر ما بر حق نیستیم؟» حضرت فرمود: « آری ما بر حق هستیم». علی اکبر علیه السلام عرضه داشت: پس از مرگ باکی نداریم.