* شجره نامه :

پدر و مادر حضرت خدیجه سلام الله علیها با چند واسطه به لوی بن غالب می رسد که جدّ اعلای پیامبر خداست و مادر خدیجه سلام الله علیها هاله دختر عبدمناف از اجداد پیامبر اسلام است؛ بنابراین از طرف پدر و مادر نیز با پیامبر اسلام هم نسب بود.

* حضرت خدیجه سلام الله علیها قبل از ولادت :

از ایشان درکتاب آسمانی انجیل به عنوان بانوی مبارکه و همدم حضرت مریم در بهشت یاد شده است، در آنجا که در توصیف پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله خطاب به عیسی چنین آمده : « نسله من مبارکه و هی مونس أمک فی الجنه» نسل او (پیامبراسلام) از بانوی پربرکتی ادامه پیدا می کند که همدم مادرت مریم در بهشت می باشد.

* حضرت خدیجه سلام الله علیها در بیان حضرت رسول و دیگران

– خدیجه سلام الله علیها زنی است که پیامبر خدا در حق او می گوید: ای خدیجه سلام الله علیها خداوند متعال هر روز به وجود توچندین بار به ملائکه اش مباهات می کند .ابوسعید خدری می گوید: رسول خدا فرمود: وقتی که در شب معراج، جبرئیل مرا به سوی آسمانها برد و سیر داد، هنگام مراجعت به جبرئیل گفتم: «آیا حاجتی داری؟» جبرئیل گفت: « حاجت من این است که سلام خدا و من را به خدیجه سلام الله علیها برسانی». پیامبر (صلی الله علیه وآله) وقتی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به خدیجه سلام الله علیها ابلاغ کرد. خدیجه سلام الله علیها گفت «ان الله هو السلام و فیه السلام، الیه السلام و علی جبرئیل السلام؛ همانا ذات پاک خدا سلام است، و از او است سلام ، وسلام به سوی او باز گردد و برجبرئیل سلام باد».

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای رسول خدا این خدیجه سلام الله علیها است ، هرگاه نزد تو آمد، بر او از سوی پروردگارش و از طرف من، سلام برسان او را به خانه ای از زبرجد در بهشت که در آن رنج و ناآرامی نیست، مژده بده .

ابن عباس گفته است: رسول خدا (ص) بر روی زمین چهار خط کشید و گفت آیا می دانید این چیست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. پس رسول خدا (ص) گفت: بهترین زنان اهل بهشت چهار تن هستند: خدیجه سلام الله علیها دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص)، مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم زن فرعون.

در تفاسیر مختلف و در روایات اهل بیت آمده است و تصریح کرده اند که مراد از «بی نیازساختن پیامبر» در آیه ۸ سوره ضحی (و وجدک عائلا فأغنی) ؛ «خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» مال و بخشش خدیجه سلام الله علیها بود که همه را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام دراختیار پیامبر قرار داد.

امیر مؤمنان در «خطبه قاصعه»می فرمایند : روزی که رسول خدا به پیامبری رسید، نور اسلام به هیچ خانه ای وارد نشد جز به خانه پیامبر وخدیجه سلام الله علیها که من سومین نفرآنان بودم که نور وحی و رسالت را می دیدم و عطر نبوت را استشمام می کردم .

* وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها

آخرین سخن حضرت خدیجه سلام الله علیها، در هنگامی که بر بستر مرگ خفته بود، از درد و رنج هائی که در راه پیامبر(ص) دیده بود کم ارج تر نبود. لحظه ای که شبح مرگ بر چهره او سایه افکنده بود به پیامبر چنین می گوید: « ای رسول خدا! من در حق تو کوتاهی کردم و آنچه شایسته تو بود، انجام ندادم. از من در گذر و اگر اکنون، دل در طلب چیزی داشته باشم, خشنودی توست».

در کتاب «الخصائص الفاطمیه» نقل شده: طبق روایت مشهور هنگامی که حضرت خدیجه سلام الله علیها رحلت کرد، فرشتگان رحمت از جانب خداوند کفن مخصوصی برای خدیجه سلام الله علیها نزد رسول خدا آوردند و این علاوه بر اینکه مایه برکت برای خدیجه سلام الله علیها بود، مایه تسلی خاطر رسول خدا گردید و به این عنوان تقدیر وتجلیل جالبی از طرف خداوند به حضرت خدیجه سلام الله علیها به عمل آمد.

پیامبر اکرم پیکر مطهر حضرت خدیجه سلام الله علیها را با آن کفن پوشانید. سپس جنازه او را با همراهان به سوی قبرستان معلی بردند تا در کنار مادرش حضرت آمنه به خاک بسپارند. درآنجا قبری برای حضرت خدیجه سلام الله علیها آماده کردند، رسول خدا درمیان آن قبر رفت و خوابید ، سپس بیرون آمد وآن گوهر پاک را در آنجا به خاک سپرد.

امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی خدیجه سلام الله علیها علیهاسلام وفات کرد، فاطمه علیهاسلام به رسول خدا پناه برد. به دور پیامبر می‌چرخید و می‌گفت:«پدر جان، مادر من کجاست؟» جبرئیل علیه السلام نازل شد و عرضه داشت: «ای رسول خدا، پروردگارت امر فرمود به فاطمه سلام برسان و بگو مادرش در خانه ای از یاقوت و زبرجد که اطاق‌هایش از طلا و ستون‌هایش از یاقوت قرمز ساخته شده، با آسیه و مریم همنشین است».