به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین لقمانی در مراسم مناجات خوانی شبانگاهی ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اينکه حضرت زهرا سلام الله علیها در حدیثی در مورد انسان خوشبخت می فرمایند«اِنَّ السَّعیدَ، کُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَن أحَبَّ عَلِیاً فی حَیاتِه وَ بَعدَ مَوتِه»، همانا سعادتمند کامل و خوشبخت حقیقی کسی است که علی علیه السلام را در حیاتش و پس از وفاتش دوست بدارد‌، گفت: دوست داشتن امیرالمومنین به این معنا است که انسان در گفتار و رفتار مانند ایشان عمل کند..

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت افزود: عمل به منش و سیره امیرالمومنین علیه السلام موجب سعادتمندی انسان در دنیا و آخرت می شود؛ چرا که انسان خلیفة الله بر روی زمین است.

وی با اشاره به اینکه رتبه و جایگاه مومن در روز قیامت وابسته به سبک زندگی او در دنیا است، تصریح کرد: انسان برای زندگی کردن خلق شده نه زنده بودن اما متاسفانه بر خلاف گذشتگان انسان های امروز فقط زنده هستند و زندگی نمی‌کنند.

لقمانی ادامه داد: انسان در زندگی باید هنرمند باشد؛ هنر آمیزه ای از زیبایی و دانایی است؛ بنابراین هم باید زیبا زندگی کرد و هم باید در کنار زندگی زیبا از نعمت دانایی بهره برد و هنرمندانه زندگی کرد.

وی با بیان اینکه انسان باید به جای افزودن بر روز های زندگی بر کیفیت زندگی در روزها ی زندگی بیافزاید؛ گفت: آیت الله بهاءالدینی می فرمایند بفهمید که در زندگی چه می کنید؛ زیرا فهم در زندگی بسیار مهم است.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه زندگی همایش و نمایش نیست، تصریح کرد: در دنیا هم می توان بهشتی زندگی کرد و خانواده خوشحال و خانواده راضی بهشت زودرس در دنیا است.

لقمانی با تاکید بر اینکه سُرور به معنای شادی درونی است و انسان باید از درون شاد باشد، ادامه داد: مادیات موجب سرور و شادمانی درونی نمی شود؛ چراکه مادیات همایش و نمایش ظاهر زندگی است و هنر در زیبا زندگی کردن توام با دانایی است.

وی افزود: انسان ابدیت در پیش دارد؛ بنابراین باید با مراقبه در دنیا بستر سعادت خود در زندگی ابدی را فراهم کرده و خود را برای ابدیت آماده کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از امام مجتبی علیه السلام سعادت و خوشبختی واقعی را در مراقبه و گناه نکردن عنوان کرد و گفت: گناه مذموم است و علت مذموم بودن گناه این است که انسان را دنبال می‌کند و رها نمی کند، چه بسا انسان صحنه ای را مشاهده کند که نباید مشاهده می کرد و فراموش کردن این صحنه برای انسان حتی پس از چندین سال کار دشواری خواهد بود و این صحنه گناه آلود در تمام لحظات زندگی انسان را دنبال می کند.

لقمانی افزود: هر چه مراقبت انسان بیشتر باشد، بندگی انسان هم بیشتر می شود؛ بنابراین انسان در طول شبانه روز باید به طور کامل مراقب اعمال و رفتار خود باشد؛ چراکه عالم محضر خداست و خطا در محضر خدا جایز نیست.

وی ادامه داد: هنر خوب زیستن یعنی انسان زیبا و دانا زندگی کند و زندگی حکیمانه یعنی اینکه انسان در محضر خدا به واسطه حیای بندگی معصیت نکند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای در مورد ماه مبارک رمضان گفت: امام خامنه ای می فرمایند: «ماه رمضان در هر سال قطعه‌ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما آن را وارد می‌کند و به ما فرصت می‌دهد که خودمان را بر سر این سفره‌ی الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم».

وی با تاکید بر اینکه رمضان فصل خودسازی است نه خود سوزی یادآورشد: انسان با گناه خودسوزی می کند؛ در حالی که انسان با مراقبه خودسازی می‌کند و هنر خوب زندگی کردن و زیبا زندگی کردن این است که مومن در پرتو مراقبه و خودسازی در دنیا نیز بهشتی زندگی کند.