به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در یازدهمین روز از ماه رمضان پیش از آیین ترتیل‌خوانی عمومی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: آیات سوره توبه و همچنین سوره مبارکه یونس در جزء یازدهم است که مسئله مرزبندی در روابط خویشاوندی است که برای تبیین این مطلب چند نکته لازم است.

وی افزود:  صله رحم یکی از واجبات شرعی است حتی اگر آن خویشاوند مایه آزار باشد باز هم نباید از این خویشاوند فاصله گرفت و طبق روایت اگر انسان قطع رحم کند از سوی خدا رها می شود.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: در عین تاکید بر صله رحم اما دعا نمودن و ارتباط معنوی با برخی از خویشاوندان ممنوع است و کسانی‌که با کفر و شرک از دنیا می روند نباید مومنین برای اینگونه افراد حتی اگر خویشاوند باشند استغفار نمایند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در قرآن آیاتی وجود دارد که حضرت ابراهیم علیه‌السلام برای عموی گمراه خود طلب استغفار نمود که آیه ۱۱۴ سوره توبه به این نکته جواب داده است.

حاج ابوالقاسم یادآور شد: در پاسخ در این آیه صراحتا ذکر شده است که دعای حضرت به خاطر وعده ای بود که به عموی خودشان داده بودند و تلاش می کردند که عموی خود را به راه درست هدایت نماید اما بعد از آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام یقین نمودند عمویش هدایت نمی شود و دشمن خداست و به هیچ وجه تصمیم به اصلاح شدن ندارد حضرت ابراهیم علیه‌السلام از این عموی گمراه تبری جست و فاصله گرفت.

وی خاطر نشان کرد: مومنان باید برای هدایت و ارشاد اطرافیان خودشان تا جای ممکن تلاش کنند و اگر محرز شد اطرافیان تصمیم به اصلاح ندارند و عامدانه و آگاهانه امور مسلم دینی را زیر پا می گذارند ارتباط با آن‌ها دیگر وجهی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: ایجاد روابط خانوادگی باید بر اساس محبت خداوندی باشد و میزان صمیمیت با خویشاوندان باید متناسب با درجات پایبندی آن‌ها به مسائل دینی باشد به همین خاطر باید خویشاوندانی که به مسائل دینی التزامی ندارند نارضایتی ما را در رفتار احساس نمایند.

وی افزود: اگر انسان نظام محبت خود را مدیریت نماید و دوستی و دشمنی خود را با محوریت خدا تنظیم نماید خداوند نیز درهای رحمت را باز و زمینه هدایت را فراهم خواهد نمود که «حر بن یزید ریاحی» نمونه بارز این هدایت است.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: عده ای در آزمون خانواده و نظام محبت مردود می شوند و نمی‌توانند در بزنگاه‌های حساس و تاریخی در آزمون‌های الهی پیروز شوند و عده ای نیز در این زمینه سربلند میدان امتحان الهی می شوند.

حاج ابوالقاسم تاکید کرد: طبق روایت اگرانسان در دل خود به اهل معصیت تمایل دارد بداند که سعادتمند نخواهد بود و خداوند نیز از این گونه افراد بیزار است چرا که انسان در قیامت با کسانی محشور می شود که به آن ها دل بسته و دوست دارد.