به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نشست کمیته علمی همایش هشتصد و پنجاهمین سال تاسیس کتابخانه آستان مقدس با حضور متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران و صدیقه شاکری حسین آبادی معاون پژوهشی جامعة الزهرا در سالن جلسات کتابخانه فاطمی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برنامه های فرهنگی متنوعی ویژه بانوان و دختران اجرا می شود، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت کم نظیر حوزه های علمیه خواهران انتظار این است که در همایش هشتصد و پنجاه سالگی کتابخانه فاطمی نیز شاهد حضور بانوان طلبه باشیم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی اشرف عبدی مدیر کتابخانه موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه کتابخانه آستان مقدس جزو قدیمی ترین کتابخانه های کشور است، افزود: وقف نامه یک نسخه خطی تفسیر قرآن بتاریخ ۵۹۴ قمری و عرضه و تحویل هایی که در سنوات بعدی انجام شده و در حاشیه کتاب ثبت شده است نشان می دهد که امسال هشتصد و پنجاهمین سالی است که به صورت یقینی در این آستان مقدس کتابخانه وجود دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش هشتصد و پنجاهمین سال تأسیس کتابخانه فاطمی در آبانماه ۱۴۰۲ گفت: در این زمینه با دانشگاه ها تعامل خوبی برقرار شده و جای خالی حوزه های علمیه در این همایش احساس می شد و تصمیم بر این شد که کمیته های علمی برای نحوه مشارکت حوزه های علمیه در این همایش برگزار شود و موضوعات و محورهای این همایش مورد بحث قرار گیرد.

مدیر کتابخانه موزه و مرکز اسناد حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به ظرفیت بالای حوزه های علمیه در زمینه تحقیق و پژوهش دینی گفت: یکی از اهداف این همایش بررسی نقش کتابخانه ها در روابط بین ادیان و فرهنگ ها و هدف و محور دیگر پرداختن به نقش کتاب و کتابخوانی در مباحثی از جمله خانواده، جمعیت، سبک زندگی، تربیت و عمق بخشی به هویت ملی و اسلامی است.

وی یافتن راهکار برای این که کتاب به عنوان کالای فرهنگی به سبد خانواده ها راه پیدا کند را از دیگر اهداف این همایش دانست و گفت: ما به دنبال این هستیم که ظرفیت پژوهشی حوزه های علمیه به سمت تبیین نقش کتاب و کتابخوانی در جامعه برود و نقش کتابخانه ها به عنوان پایگاه های اجتماعی و فرهنگی بررسی شود.

همچنین در این نشست متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه معاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران برای این همایش اهتمام جدی خواهد داشت، افزود: با توجه به اینکه دغدغه اصلی ما نسل جوان هستند یکی از مؤثر ترین روش ها تهیه رمان از سبک زندگی اهل بیت برای جوانان است تا در این قالب اعتقادات و باورهای جوانان نیز در مسیر درست قرار گیرد.

گفتنی است در هفته گذشته در راستای تشکیل کمیته های علمی با نهادهای حوزوی نشست هایی با حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی معاون پژوهش جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی معاون پژوهش حوزه های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی مدیر مرکز خدمات کامپیوتری نور نیز برگزار و در زمینه محورهای همایش هشتصدو پنجاه سالگی کتابخانه فاطمی بحث و بررسی شد.