به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد در سخنرانی معارفی ظهر بیستمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایت نبوی «ولایَةُ عَلِییِ بنِ أبی طالِبٍ وِلایَةُ اللّه ِ و حُبُّهُ عِبادَةُ اللّه ِ وَ اتِّباعُهُ فَریضَةٌ مِنَ اللّه»، با تأکید بر این که ولایت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام ولایت خدا و محبّت او عبادت خدا و پیروی از او فریضه‌ای از جانب خدا است؛ اهمیت و جایگاه ذکر صلوات و تعبیرات روایی در این باره را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: اگر کسی ذکر صلوات را فقط یک بار بگوید، خداوند متعال هزار درود و صلوات را با هزار صف از ملائکه نازل خواهد کرد؛ خداوند متعال و ملائکه و تمام موجودات عالم که روح و ملکوتشان معرفت دارد؛ در حق ذاکر صلوات دعا نموده بر او درود می‌فرستند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به شب شهادت جان‌گداز مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه السلام و شب‌های قدر خاطرنشان کرد: اگر در این ایام که شب قدر است، توبه نکنیم و پاک نشویم و خود را از گرفتاری نفس رها نسازیم، معلوم نیست دیگر فرصت پاک شدن را آنگونه که باید به دست آوریم.

 وی با بیان این که هرکسی تصور کند انسان خوبی است، تجلی از بد بودنش است، اظهار داشت: اهل بیت علیهم السلام که پاک و معصوم هستند، سرشار از تواضع و کوچکی در محضر ذات اقدس الهی بودند؛ امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می‌فرمایند، کسی که در محاسنش ایراد وجود دارد، چطور امکان دارد در دیگر کارهایش ایرادی وجود نداشته باشد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که همواره باید دعا کنیم تا از کسانی که ایمانشان عاریه و موقتی است قرار نگیریم، اظهار داشت: هرکس در این دستگاه دل‌شکسته‌تر باشد، خود را گنهکارتر و پائین‌تر می‌داند.

 وی در ادامه به داستان‌هایی از سیره زندگی علما اشاره و با بیان این که باید مراقب جولان نفس در وادی انجام واجبات و مستحبات باشیم، تصریح کرد: مبتنی بر روایات اسلامی کسی طعم ایمان را نمی‌چشد، مگر این که دروغ جدی و شوخی را ترک نماید.

 فرحزاد در اشاره به ثواب سخاوتمندی و صدقه، با تأکید بر این که گستره وصف ناپذیر مراسم افطاری در کشور مایه مباهات و خرسندی و از ارزش بالایی در درگاه ذات اقدس الهی برخوردار است، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند؛ من جوانی که غرق در گناه ولی سخاوتمند است را بیش از پیرمرد عابد و زاهد بخیل دوست می‌دارم؛ چرا که این فرد به خاطر بخلش گرفتار جهنم خواهد شد و سخاوت جوان او را نجات خواهد داد.

 وی با تاکید بر این که سخاوت انسان ولو کافر باشد، آتش جهنم را خاموش می‌سازد، ایمان را شرط درک بهشت دانست و ابراز داشت: انسان سخی ولو کافر باشد در وادی میان بهشت و جهنم قرار خواهد گرفت؛ انسان بخیل نیز ولو میلیون‌ها سال عبادت کرده باشد، محال است وارد بهشت شود.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر شب قدر را شب توبه و استغفار گناهان و جبران خطاها دانست و ابراز داشت: توبه دو رکن دارد که نخستین آن پشیمانی، ندامت و اقرار به گناه و خطا در درگاه ذات اقدس الهی است؛ دومین رکن توبه جیران دین، خطا و رهایی از گناه است.

 فرحزاد به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در رابطه با اهمیت حق الناس اشاره و پاک شدن انسان از حق الناس را مهم‌ترین پایه پذیرش توبه و درک شب‌های قدر توصیف نمود و اذعان داشت: خداوند متعال مرد و زن توبه کار را بیش از دیگر انسان‌ها دوست می‌دارد.

 وی فهم و توجه به روایت «مَنْ اَکْثَرَ مِنَ الاْستِغْفارِ جَعَلَ اللّه ُ لَهُ مِنْ کُلِّ هَمٍّ فَرَجا وَ مِنْ کُلِّ ضَیقٍ مَخْرَجا وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیْثُ لایَحْتَسِبُ» را کلید حل همه مشکلات دانست و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمودند؛ هر کس بسیار استغفار کند، خدا برای او از هر غمی گشایش، از هر تنگنایی رهایی و از جایی که انتظار ندارد روزی می‌دهد.

 فرحزاد در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که امام علی علیه السلام در مهربانی، سخاوت و گذشت در اعلی ترین مرتبه بودند و ذکر نام و یاد علی علیه السلام انسان را در اقیانوس فضائل امیرالمومنین علیه السلام غرق می‌سازد؛ کسی که یک ضربت آن از عبادت تمام جن و انس بالاتر است، قطعاً همه کارهای آن نیز در بالاترین مرتبه تصور قرار دارد و همه فضائل آن در عالی‌ترین درجه قرار دارد.